وبلاگicon

استصحاب وکاربرد آن - قسمت اول/ محمد موسی زکی

دسته بندی محصولات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

     مجلهءحقیقت
    مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید. از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم. مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید. majallehaqiqat.loxblog.com

لینک دوستان

امکانات جانبی

    فرم تماس با ما تماس با ما

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 1252
    کل نظرات کل نظرات : 49
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 41

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 89
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 239
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 9
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 24
    آي پي امروز آي پي امروز : 30
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 80
    بازدید هفته بازدید هفته : 379
    بازدید ماه بازدید ماه : 3049
    بازدید سال بازدید سال : 144929
    بازدید کلی بازدید کلی : 481609

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 18.119.159.196
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

خبرنامه

    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

    علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
    فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
    mohseni - روحش شاد
    خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
    امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
    همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
    حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
    حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع
    پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    نعمت الله کامرانی. - عرض سلام ،احترام وخسته نباشید

    برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.

    اجرکم عندالله
    پاسخ: سلام... سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
    محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید
    پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
    و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
    - 1394/9/7/majallehaqiq
    مجتبی عابدی - آقای اسماعیلی چرا مال امسال رو نمی زارین؟ - 1394/3/2/majallehaqiq
    مولامهدی گل یاس - یک منتقم از طواف حج می آید

    با اسب، و ذوالفقار کج می آید

    آمین خدا برای اللهم

    عجل ولیک الفرج می آید

    خیلی ممنون از شما همکار گرامی - 1392/10/19

استصحاب وکاربرد آن - قسمت اول/ محمد موسی زکی

مقدمه:
اصول عملیه اصطلاحى‌ است در اصول‌ فقه‌، به‌ معنى‌ اصول‌ يا ضوابطى‌ كه‌ در موارد وجود شك‌ در تعيين‌ حكم‌ شرعى‌، تكليف‌ مكلف‌ را روشن‌ مى‌سازد و ملجأ نهايى‌ مكلفى‌ است‌ كه‌ بر دليل‌ و اماره‌اي‌ دست‌ نيافته‌ است‌. استصحاب از اصول عملی است.
در این که استصحاب، «اصل» است یا «اماره» میان اصولیان اختلاف نظر وجود دارد. ولی از کلمات اکثر اصولیان پیش از شیخ انصاری که استصحاب را حکم عقلی می‏دانستند، اماریت آن استفاده می‌شود. اما، شیخ انصاری و اصولیان پس از وی، قول نخست را ترجیح داده‌اند؛ زیرا از نظر آنان، عمده‏ترین دلیل اعتبار استصحاب، روایات است و از آن‏ها چنین استفاده می‏شود که استصحاب حکم ظاهری است که در ظرف شک نسبت به حکم واقعی جعل شده است.
بنابراین هر گاه مکلف نسبت به حکم شرعی، یا موضوع حکم شرعی، یقین داشته باشد، سپس نسبت به بقای امر یقینی پیشین، شک کند استصحاب جاری می‏شود، مانند آن که فردی پیش از این به طهارت داشتن خود یا کر بودن آبی یقین داشته و اکنون برای وی در بقای طهارت یا کریت آب شک عارض شده است، طهارت داشتن یا کر بودن آب را استصحاب می‏کند و در نتیجه آثار طهارت مانند جواز مس آیات قرآن و دخول در نماز، و آثار کریت آب مانند عدم انفعال آن به ملاقات نجس بر آن مترتب می‏گردد.
مجتهد در عصر غیبت برای اثبات احکام از ادله اجتهادی استفاده می‌کند و بر مبنای ادلۀ اجتهای با توجه به شرایط زمان و مکان فتوی می‌دهد و بخشی از وظایف مکلفین را روشن می‌سازد، اما در برخی از موضوعات مجتهد به ادلۀ اجتهادی دسترسی ندارد، در چنین موارد به اصول عملیه که استصحاب یکی از آنها است، تمسک می‌کند و به عنوان ابزار از آن استفاده نموده و وظیفه مکلف را روشن می‌نماید. بنابراین اصول عملیه اصطلاحى‌ است در اصول‌ فقه‌، به‌ معنى‌ اصول‌ يا ضوابطى‌ كه در موارد وجود شك‌ در تعيين‌ حكم‌ شرعى‌، تكليف‌ مكلف‌ را روشن‌ مى‌سازد و در مکتب تشیع از اهمیت به سزای برخوردار است.
اصول عملیه که استصحاب یکی از آن‌هاست؛ دارای ابعاد و زوایای مختلف و گوناگونی و اهمیت زیادی می‌باشد. اگر مجتهد دستش از ادلهی‌اجتهادیه كوتاه شد و نتوانست حكم شرعی را از این طریق استنباط كند، باید به اصول عملیه كه وظیفه مكلف را مشخص و معین می‌كند.
استصحاب عبارت است از ابقا ماکان است که دارای عناصر از جمله: 1 - یقین سابق. 2 - شک لاحق. 3 - وحدت متیقن و مشکوک. 4 - تعدد زمان متیقن و مشکوک. 5 - تقدم متیقین بر زمان مشکوک. که اگر یکی از عناصر استصحاب کامل نباشد، استصحاب جاری نمی‌گردد. استصحاب دارای اقسامی است از جمله استصحاب وجودی؛ و استصحاب عدمی است.
واژه‌های کلیدی: اصول عملیه، استصحاب، یقین سابق شک لاحق و...
 


 

کانال مهدوی و مذهبی

Get our toolbar!
کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی (علیه السلام)‍‍‍
مولامهدی گل یاس

تاریخ ارسال پست: ساعت: 15:36
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: